In view of the challenges posed by climate change and the increasingly ambitious climate targets around the world, the search
for effective climate policy instruments is gaining momentum. Carbon pricing, for example, in the form of a carbon tax, and
its effects are therefore attracting increasing attention in academic as well as policy discussions. We review the empirical
effects of carbon taxes with regard to several impact dimensions commonly studied in the literature: environmental effectiveness,
macroeconomic effects, impacts on competitiveness and innovation, distributional implications, and public acceptance. An increasing
body of empirical studies shows that carbon taxes can effectively reduce carbon emissions or at least dampen their growth
while not negatively affecting economic growth, employment, and competitiveness. The existing empirical evidence suggests
that the distributional impact of carbon taxes depends on the type of energy use and the indicators to capture distributional
effects, as well as on household characteristics. Lump-sum transfers are shown to be better suited to mitigate regressive
effects for lower incomes, while higher incomes benefit more from a reduction of labour taxes. Public acceptance of carbon
taxes can be increased by providing public information, avoiding negative distributional effects, and channelling part of
the revenues into "environmental projects".
Timo Wollmershäuser, Stefan Ederer, Maximilian Fell, Friederike Fourné, Max Lay, Robert Lehmann, Sebastian Link, Sascha Möhrle, Ann-Christin Rathje, Radek Šauer, Moritz Schasching, Marcus Scheiblecker, Lara Zarges
Auftraggeber: ifo Institut – Leibniz-Institut für Wirtschaftsforschung an der Universität München e.V.
Die deutsche Wirtschaft erfuhr im zurückliegenden Winterhalbjahr einen kräftigen Rücksetzer. Als Folge der hohen Inflation
schwächte sich die Nachfrage spürbar ab. Erst ab der zweiten Hälfte des laufenden Jahres dürften die Einkommen der privaten
Haushalte wieder stärker zulegen als die Preise und der private Konsum an Fahrt aufnehmen. Die Baukonjunktur wird sich im
gesamten Prognosezeitraum abkühlen, da der Anstieg der Baupreise nur langsam zurückgeht und die Kreditzinsen hoch bleiben.
Das Verarbeitende Gewerbe dürfte dank der hohen Auftragsbestände seine Produktion moderat ausweiten. Zusammengenommen wird
das Bruttoinlandsprodukt in den beiden Quartalen des Sommerhalbjahres 2023 wohl nur schwach um 0,1% bzw. 0,2% gegenüber dem
Vorquartal expandieren. Ab Ende des Jahres dürfte sich die Konjunktur dann wieder erholen und die Wirtschaft mit kräftigeren
Raten zulegen. Alles in allem wird das Bruttoinlandsprodukt in diesem Jahr wohl um 0,4% zurückgehen und im kommenden Jahr
um 1,5% zunehmen. Die Inflationsrate dürfte von 6,9% im Jahr 2022 auf 5,8% im Jahr 2023 und 2,1% im Jahr 2024 sinken.
We revisit the US weekly economic index (WEI) put forth by Lewis, Mertens, Stock and Trivedi (2021). In a narrow sense, we
replicate their main results with data gathered from its original sources. In a wide sense, we apply the methodology established
in Wegmüller, Glocker and Guggia (2023) to adjust the weekly input series for seasonal patterns, calendar day effects, and
excess volatility. In a long sense, we show that our proposed data adjustment significantly improves the nowcasting performance
of the WEI.
Im Rahmen der Ökologisierung von Abgabensystemen spielen föderale Aspekte in der Regel keine Rolle. Die finanzwissenschaftliche
Literatur bietet jedoch Kriterien zur Festlegung der staatlichen Ebene, die für die Bepreisung unterschiedlicher negativer
Externalitäten am besten geeignet wäre. Im österreichischen Kontext wären sowohl die stärkere Ökologisierung des Abgabensystems
als auch in bestimmten Bereichen eine stärkere Dezentralisierung umweltbezogener Steuern und Abgaben überlegenswert.